​Sokken, van praktisch tot mode-accessoire

Sokken & mannen, onlosmakelijk aan elkaar verbonden! Sokken worden namelijk steeds vaker ingezet als statement, als accessoire.

Carlo Lanza, eigenaar van het gelijknamige sokkenmerk (www.carlolanza.com) en eigenaar van de online winkel Mannen in Stijl (www.manneninstijl.nl), is al langer bezig op het gebied van sokken. Sinds enkele jaren importeert hij de mooiste sokken uit Italie. Voor zijn eigen sokkenmerk werkt hij nauw samen met een Italiaans familie atelier in het Noorden van Italie dat exclusief voor Carlo in Nederland zijn sokken maakt.

Het maken van sokken is hier tot ambacht verheven. Men doet al 50 jaar niets anders en werkt nog steeds op traditionele wijze. Er mag dus aangenomen worden dat gezien de ervaring en focus van dit atelier alleen het beste goed genoeg is.

Een sok van Carlo typeert zich van kleurrijk met klassieke insteek. In zijn assortiment voert hij roze sokken, maar ook donkerblauw en zwart. Hele drukke patronen ontwerpt Carlo niet. ‘Mede omdat de meeste mannen toch gewoon donkerblauw, zwart en grijs dragen’, aldus Carlo.

Toch heeft hij op verzoek van een aantal klanten voor de afgelopen feestdagen zijn eerste eigen sok ontworpen, een heuse wintersok. ‘Erg leuk om te doen en het succes heeft me toch wel een beetje verrast. Wellicht dat dit weer inspiratie geeft voor later dit jaar. Toch blijft mijn focus duidelijk op het klassiekere segment.

Inmiddels worden de sokken van Carlo Lanza in ruim 40 winkels verkocht in Nederland & Belgie. Zijn doelgroep zijn mannen die voor kwaliteit gaan en ook zien dat je met goedkope en vale sokken niet meer wegkomt. Een kwalitatieve sok kenmerkt zich door het fijne draagcomfort (de teen wordt met de hand afgewerkt zodat je geen vervelende naad voelt), maar met name door zijn kleurvastheid. Sokken van Carlo kun je dan ook 100 keer wassen zonder dat ze kleur verliezen. Daarnaast heeft Carlo veel bruidegommen als klant die speciaal voor de belangrijke dag sokken op de juiste kleur kopen. In deze klantengroep zijn de ivoorwitte sokken veruit het populairst.

Verrassend? ‘Aan de ene kant natuurlijk wel, zegt Carlo. ‘Maar alles heeft zo zijn cyclus in de modewereld. Wellicht is dat ook het geval voor de witte sok’, zegt hij met een knipoog.

Carlo Lanza sokken zijn dus in 40 winkels verkrijgbaar en via onderstaande websites. Wellicht een leuke cadeautip zeggen wij van Fashioninspiratie!

www.carlolanza.com
www.manneninstijl.nl​